Jag är på en resa!

Min resa
Häng med på äventyr!
 

För två månader sen började jag en resa. Jag såg en öppen dörr som inte fanns där tidigare. Så föddes iden om att starta en blogg som är inriktat för dem som har eller haft olika slags ätstörningar.

 

Skrivet den 18 Augusti - "Jag har påbörjat en resa att hitta min optimala hälsa och hur min kropp egentligen ser ut. Den skulle se annorlunda ut och kännas annorlunda om jag började äta normalt och slutade överäta. Jag är på en upptäcksfärd att hitta den mat som passar mig bäst, vad jag gillar mest och hur jag ska äta för att må bra.

Idag har jag gjort progress. Jag insåg att jag ville belöna mig själv med måltid efter träning, vilket jag brukade inte tillåta mig annars. Jag tyckte att träningen skulle inte ge mig samma snabba resultat som jag önskade om jag åt mat direkt efter. Jag har insett att det är en myt, att man blir smal om man inte äter. Istället tror jag att man blir smal om man äter. I det långa loppet! Om man är för strikt och förbjuder sig själv slutar det med att man överäter vilket leder till en ond cirkel av svält och överätning. Senare viktuppgång.

Mitt andra progress var att jag åt tre måltider dagen efter trots mitt stora intag av mat och sötsaker senaste dagarna. Jag har insett att om jag väljer äta regelbundet och rätt hjälper det mig långsiktigt, även om det känns   fel att äta som vanligt och inte kompensera dem senaste dagarna genom att äta nästan inte alls. Jag insåg att den rädslan av viktuppgång har försvunnit.

Jag får också acceptera om min vikt eller storlek inte förändras. Det viktigaste är att få slut på hetsätandet och det där beteendet samt slippa känslan av övermättnad när man kan istället äta med jämna mellanrum."

 

Vill ni också ta utmaningen att äta tre stora måltider om dagen varje dag?

frihet, ät rätt, ätstörningar;

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 anneli:

skriven

Wow. Jag älskar hur du förändrar ditt tänk. Det måste jag också göra.
Men det är så svårt när det kommer till mat. Har du några tips? <3

2 Photo by E M E R E L L A

skriven

Wow vilken fin bild på dig :)

Svar: Tack så mycket :)
Pigg Igen - Liene Svärd