Ingen diet blogg

Allmänt
 

Jag ville börja skriva en hälsoblogg.

Jag vill inte ha en till diet blogg eller tränings blogg.

Jag vill att den onda cirkeln ska brytas.

 

I mitt liv kom jag kommit fram till två slutsatser. Jag måste förändra. Jag måste möta min rädsla.

För att få en förändring måste man ofta våga möta sina rädslor. Min rädsla var för att gå upp i vikt. Men jag hade kört fast i ett dike där jag kunde inte längre gå ner i vikt heller, oavsett hur än jag försökte. Åt ungefär 1000 kalorier om dagen och tränade tre gånger i veckan. Jag mådde bra en stund efter träningen men det fanns inget som kunde få mig må bra permament. Till slut orkade jag inte. Det var då jag insåg jag måste förändra något.

Jag förstod att jag kan inte fortsätta mitt liv på samma sätt. Att äta bara runt 1000 kalorier om dagen och träna tre gånger i veckan för att bibehålla sitt nuvarande vikt är som att sitta i ett fängelse för resten av sitt liv.

Så jag valde att möta min rädsla, för det var enda sättet att komma ut från fängelset. Jag förstod att jag kommer gå upp i vikt till en början men jag hade redan hopp om att det kommer bara vara temporärt.

Om man ska kunna våga möta sin rädsla måste man ha något slags tillit att det kommer vara bra till slut ändå. Det hade jag. Jag hittade youtube kanaler som informerade, undervisade och motiverade mig. Så mycket lärdom som jag hade inte hört tidigare, och alla lögner bröts för att sanningen fick komma in.

Dem pratade om att man förstör inte sitt ämnesomsättning för all framtid. Dem sa att man kommer gå upp i vikt till en början men att man kommer hamna tillbaka på sitt ursprungs vikt (kanske inte samma som när man var tonåring när man oftast börjar med alla slags dieter och träningsformer och bantning, men sin vikt anpassat för ens nuvarande ålder). Dem sa att enda sättet att snabba upp och återfå sin ämnesomsättning är genom att äta mer, mer än man vill.

Det är verkligen en befrielse när man inser att man behöver inte hålla strikta mål för resten av ens liv för att bibehålla sin vikt. Det är befrielse när man får äta hur mycket man vill och när man vill. Det är befrielse från dieeter, hetsätning men även viktuppgång. Jo, här får ni några videos som förklarar det där med ämnesomsättningen och varför kroppen lagrar fett istället för att bränna kalorier. Därför tycker jag ni ska gå in på deras kanaler.

Alice Olivia

Natacha Oceane

Rebecca Leung Hon pratar inte så mycket om att höja sin ämnesomsättning men hon inspirerar att äta mer efter en ätstörning.

hälsa, ätstörningar;
Läs 1 kommentar. Lämna den andra kommentaren!

Vad är viktigt?

Vill du bli pigg igen?
När man har beslutat sig för någonting, sånt som att bli av med ätstörningar eller sluta hetsäta. Då kan det komma dagar när man inte har lust att gå emot sina tankar och vanor. Men om man vet varför man gör något, då är det lättare att fortsätta på rätt spår även om en sämre dag kommer. Därför tänk efter och kom på egna motiv.

Till exempel kan det låta så här: Jag vill inte äta så mycket på en gång att jag känner mig övermätt vid nästa måltid. Jag vill vakna pigg och fräsch och vara hungrig som man ska vara hungrig inför frukosten. Jag vill inte känna att lunchen blir för mycket. Jag vill kunna äta middag utan att spåra ut. Jag vill inte backa ur när det finns möjlighet att äta spontant tillsammans med andra. Därför väljer jag frihet redan idag. Jag vill ha frihet varje dag. Jag ska ha en bra framtid. Jag ska orka med allt jag vill orka med. Jag ska ha en välfungerande kropp i hög ålder.

 

Tankeställare: Vad ogillar du mest just nu, förutom vikten och hur du ser ut, och hur skulle du vilja det skulle vara istället? Det kan vara hur du känner dig, din energinivå, socialliv eller intressen. Jo, för maten spelar en viktig roll i varför du mår så här just nu.

hälsa, välmående, ätstörningar;
Läs 2 kommentarer eller kommentera du också!

Jag är på en resa!

Min resa
Häng med på äventyr!
 

För två månader sen började jag en resa. Jag såg en öppen dörr som inte fanns där tidigare. Så föddes iden om att starta en blogg som är inriktat för dem som har eller haft olika slags ätstörningar.

 

Skrivet den 18 Augusti - "Jag har påbörjat en resa att hitta min optimala hälsa och hur min kropp egentligen ser ut. Den skulle se annorlunda ut och kännas annorlunda om jag började äta normalt och slutade överäta. Jag är på en upptäcksfärd att hitta den mat som passar mig bäst, vad jag gillar mest och hur jag ska äta för att må bra.

Idag har jag gjort progress. Jag insåg att jag ville belöna mig själv med måltid efter träning, vilket jag brukade inte tillåta mig annars. Jag tyckte att träningen skulle inte ge mig samma snabba resultat som jag önskade om jag åt mat direkt efter. Jag har insett att det är en myt, att man blir smal om man inte äter. Istället tror jag att man blir smal om man äter. I det långa loppet! Om man är för strikt och förbjuder sig själv slutar det med att man överäter vilket leder till en ond cirkel av svält och överätning. Senare viktuppgång.

Mitt andra progress var att jag åt tre måltider dagen efter trots mitt stora intag av mat och sötsaker senaste dagarna. Jag har insett att om jag väljer äta regelbundet och rätt hjälper det mig långsiktigt, även om det känns   fel att äta som vanligt och inte kompensera dem senaste dagarna genom att äta nästan inte alls. Jag insåg att den rädslan av viktuppgång har försvunnit.

Jag får också acceptera om min vikt eller storlek inte förändras. Det viktigaste är att få slut på hetsätandet och det där beteendet samt slippa känslan av övermättnad när man kan istället äta med jämna mellanrum."

 

Vill ni också ta utmaningen att äta tre stora måltider om dagen varje dag?

frihet, ät rätt, ätstörningar;
Läs 2 kommentarer eller kommentera du också!