Ingen diet blogg

Allmänt
 

Jag ville börja skriva en hälsoblogg.

Jag vill inte ha en till diet blogg eller tränings blogg.

Jag vill att den onda cirkeln ska brytas.

 

I mitt liv kom jag kommit fram till två slutsatser. Jag måste förändra. Jag måste möta min rädsla.

För att få en förändring måste man ofta våga möta sina rädslor. Min rädsla var för att gå upp i vikt. Men jag hade kört fast i ett dike där jag kunde inte längre gå ner i vikt heller, oavsett hur än jag försökte. Åt ungefär 1000 kalorier om dagen och tränade tre gånger i veckan. Jag mådde bra en stund efter träningen men det fanns inget som kunde få mig må bra permament. Till slut orkade jag inte. Det var då jag insåg jag måste förändra något.

Jag förstod att jag kan inte fortsätta mitt liv på samma sätt. Att äta bara runt 1000 kalorier om dagen och träna tre gånger i veckan för att bibehålla sitt nuvarande vikt är som att sitta i ett fängelse för resten av sitt liv.

Så jag valde att möta min rädsla, för det var enda sättet att komma ut från fängelset. Jag förstod att jag kommer gå upp i vikt till en början men jag hade redan hopp om att det kommer bara vara temporärt.

Om man ska kunna våga möta sin rädsla måste man ha något slags tillit att det kommer vara bra till slut ändå. Det hade jag. Jag hittade youtube kanaler som informerade, undervisade och motiverade mig. Så mycket lärdom som jag hade inte hört tidigare, och alla lögner bröts för att sanningen fick komma in.

Dem pratade om att man förstör inte sitt ämnesomsättning för all framtid. Dem sa att man kommer gå upp i vikt till en början men att man kommer hamna tillbaka på sitt ursprungs vikt (kanske inte samma som när man var tonåring när man oftast börjar med alla slags dieter och träningsformer och bantning, men sin vikt anpassat för ens nuvarande ålder). Dem sa att enda sättet att snabba upp och återfå sin ämnesomsättning är genom att äta mer, mer än man vill.

Det är verkligen en befrielse när man inser att man behöver inte hålla strikta mål för resten av ens liv för att bibehålla sin vikt. Det är befrielse när man får äta hur mycket man vill och när man vill. Det är befrielse från dieeter, hetsätning men även viktuppgång. Jo, här får ni några videos som förklarar det där med ämnesomsättningen och varför kroppen lagrar fett istället för att bränna kalorier. Därför tycker jag ni ska gå in på deras kanaler.

Alice Olivia

Natacha Oceane

Rebecca Leung Hon pratar inte så mycket om att höja sin ämnesomsättning men hon inspirerar att äta mer efter en ätstörning.

hälsa, ätstörningar;

Kommentera inlägget här:

 

Kommentarer:

1 Linda:

skriven

Håller helt med dig, bort med alla dessa dieter!
Svar: Ja det var verkligen spännande, kommer bli riktigt bra!